Kánon

AlongtimeagoA Star Wars kánont először a Lucasfilm magazinja, a Star Wars Insider legelső száma definiálta: 

Az evangélium - vagy kánon, ahogy rá hivatkozunk - magába foglalja a forgatókönyveket, a filmeket, a rádiójátékokat és a regényváltozatokat. Ezek a munkák George Lucas eredeti történeteiből nőttek ki, a maradékot más írók írták. Ugyanakkor mi mindet elolvastuk, és a legtöbb hiteles az egész kontinuitásban. A kiadott munkák egész lajstroma egy hatalmas történelmet foglal magába - rengeteg oldalhajtással, variációval és kapcsolódással -, csakúgy mint a többi jól kidolgozott mitológiában. 

Hogy megértsük a kánont és a kontinuitást, az egész Star Wars sagát történetek összeállításaként kell tekinteni, amit különböző emberek írtak, ami múltbéli "eseményeket" "dokumentál". Bár néhány történet hihetőbb a többinél, mindegyik az egész "történelem" részeként tekinthető. Arról sem szabad megfeledkezni, hogy ezek a történetek szimplán csak történetek. Számtalan hiba akad, amik elkerülhetetlenül képződnek a történetek között, csupán azért, mert különböző íróknak megvan a saját módjuk a történet elmeséléséhez, és talán nincs idő és forrás, hogy tökéletesen igazodjanak a többi részlethez. Ez az oldal a nem-kánon anyagot úgy kezeli, hogy vörös figyelmeztető szöveget rak a nem-kánon adatok fölé.

 

A helyzetet a görög és a római mitológiához lehetne hasonlítani, vagy Arthur király történeteihez. A különböző Star Wars mesék egy csoportnyi elkülönülő, de összefüggő történetek, és rengeteg különböző író meséli el egy időszakon át.

 
2014. április 25-éig az egyetlen előzőleg kiadott anyagok, amik kánonnak minősülnek, az a 6 film és a Star Wars: A klónok háborúja TV-sorozat és film, valamint a Blade Squadron rövid történetének első része. Ugyanakkor az Expanded Universe többé nem számít kánonnak és a "Legendák" branddé keresztelték át. A legtöbb, 2014. április 25. után kiadott Star Wars-os anyagot - néhány kivétellel - a Lucasfilm Story Grouppal együttműködve alkotják meg, amik az "új kánon" részévé lesznek. 

Kánon és az Expended Universe


Ezt a kifejezést az évek során továbbcsiszolták és részletekkel egészítették ki. A Star Wars weboldal a kánon, az Expended Universe (vagy "EU") források szerepét is részletezi, és azt, hogy miként illeszkednek a teljes Star Wars kontinuitáshoz. Christopher Cerasi szerint:

Ha már itt tartunk, hogy mi az abszolút kánon, a Star Wars igazi története, azok maguk a filmek - és csak a filmek. Bár a regényváltozatok a filmek magyarázatai, és jószerével megfelelnek George Lucas vízióinak (aki igen közel dolgozik a regényírókkal), az írásmód lehetővé tesz néhány apróbb eltérést. A regényváltozatokat a filmek gyártásával egyidejűleg írták, így a magyarázatokban a variációk néha ellentmondanak. Mindazonáltal a fikciós Star Wars filmek igencsak pontos ábrázolásainak tekinthetőek.
Minél jobban elágaznak a filmektől, annál több értelmezés és spekuláció jön játékba. A LucasBooks szorgalmasan tartja egységben és összefüggésben a folytonos Star Wars expanded universe-t, de stílusjegyek tekintetében mindig van hely a variációra. Az összes művész nem egységesen ábrázolja Luke Skywalkert. Az írók nem ugyanúgy magyarázzák a karaktert. A független média bizonyos jellegzetességei is szóba kerülnek. Egy esemény képregényes magyarázata valószínűleg kevesebb dialógussal vagy eltérő ütemezéssel rendelkezik, mint a regényváltozat. Egy videojátéknak interaktív megközelítésnek kell lennie, ami a játékot részesíti előnyben. Ennek okán a szerepjátékoknak és kártyajátékoknak is muszáj tulajdonítani bizonyos jellemzőket a karaktereknek és eseményeknek, hogy játszhatóak legyenek.

A hasonlóság az, hogy a kiadott Star Wars fikció minden darabja egy ablak az 'igazi' Star Wars univerzumra. Némely ablak homályosabb a többinél. Néhány határozottan absztrakt. De mindegyik tartalmaz egy darabot, ami igaz rájuk. Ahogy a nagy Jedi-mester, Obi-Wan Kenobi mondta, 'sok igazság, amihez ragaszkodunk, javarészt a mi nézőpontunkon múlik. 

A Lucas Licensing szerkesztője, Sue Rostoni továbbdolgozza a nyomtatott Expanded Universe forrásokat a Star Wars Gamer 6. számában: 

A kánon a könyvek irányadó listáját azonosítja, amire a Lucas Licensing szerkesztői a hivatalos Star Wars történelem autentikus részeként tekintenek. A célunk a Star Wars galaxisának folyamatos és egységes történelmének prezentálása, amennyiben az a történet nem ütközik vele, vagy nem mossa alá Mr. Lucas filmekből és forgatókönyvekből álló Star Wars saga elképzelését.

 2006. december 6.-i posztjában a hivatalos Star Wars fórumokon, Leland Chee (a Holokron "őrzője") kommentet írt arra a kérdésre, ami arra hivatkozik, hogy vajon a korábban említett "ködös ablak" egy olyan ablak-e, ami "csak a filmekből álló igazi Star Wars Univerzumára" vagy a "Filmek + EU kontinuitásból álló Star Wars Univerzumára" érthető-e:

Film+EU kontinuitás. Bármi, ami nincs a filmek jelenlegi verziójában, az irreleváns a csak filmből álló kontinuitásnak. 

2008-ban Howard Roffman hozzászólt a tárgyhoz, amikor megbeszélték a Lucasfilm marketinges terveit a Star Wars: A klónok háborúja TV-sorozathoz: 

Egy nagyon tiszta branding stratégiába csaptunk bele az elmúlt évtizedben. Ez a Star Wars. Független filmek jönnek és mennek, mint például a TV-műsorok, videojátékok, könyvek. Mind hozzáadnak a Star Wars tudományához, de végül is ez egy saga, és ennek a sagának a neve "Star Wars". Világos üzenetet akartunk küldeni a rajongóinknak, hogy minden, amit csinálunk, a komplett saga része.
- Howard Roffman. 

Kánon és játékok

 

A dolgok egy kicsit komplikáltabbak a Star Wars játékok anyagával. A teljes forgatókönyv és dokumentáció (átvezető jelenetek, kézikönyvek, stratégiai útmutatók stb.) komplett EU (lásd C-kánon). Ugyanakkor ez nem vonatkozik a "játék mechanikára" és statisztikákra.

 

  • Kyle With GunsA játék mechanikák a játék "művészeti szabadságához" tartoznak, ami elválasztja a komputerjátékokat a realitástól és arra szolgál, hogy azt játszhatóbbá és élvezhetőbbé tegye; például Kyle Katarn 10 fegyvert cipel egyszerre, teljesen és azonnal helyreáll a sérülésekből egy bakta-tartály egyszerű megérintésével, a legyőzött ellenségek testei eltűnnek stb., olyan dolgok ezek, amik realisztikusan nem lehetségesek. A játék mechanikák némi speciális effektek is, melyekhez társul az Erő-képességek használata, például hangok és a ragyogás is körülveszi a szereplőt, amik sosem jelennek meg a filmekben. A gyógyulás, a pajzs és az Erő-energiatároló is játék mechanikák.


    • Egy hasonló észrevétel, hogy a "művészeti szabadság" a játszás kedvéért gyakran gyakorlott volt rengeteg Star Wars játékban, ami teljes egészében vagy részben adaptációkat, jeleneteket tartalmaz a Star Wars filmekből, főleg amikor a játékos a filmbéli karakter szerepét veszi át. Például a Star Wars: The Arcade Game-ben a játékos felveszi Luke Skywalker szerepét a yavini csatában, bár a játék specifikus eseményei nem pontosan illeszkednek a filmbeliekkel az Egy új remény alatt. Bármely kánonbeli ellentmondásnál az érintett film az irányadó tényező, de ez ritkán probléma.

       
  • Az RPG forráskönyvekben megadott háttér-információk, mint például a biográfiák, történetek, vázlatok, stb. kánonnak számítanak. A statisztikák ezzel ellenben játék mechanikáknak tekintendők. A statisztikák olyan magyarázatokat foglalnak magukba, mint például fegyveres sebzés, gyorsaság és karaktertulajdonságok (erő, intelligencia, ügyesség, életpontok stb.).

     
  • A küldetések és nyomozások problémamegoldására, a kánon a legteljesebb és legjobb eredménnyel kalkulál, ami csak lehetséges minden küldetésnél/nyomozásnál, amit az eligazítás vagy a forgatókönyv megad. Kyle Katarn, Keyan Farlander, Maarek Stele, Jaden Korr, stb. sosem bukták el a küldetéseiket. Bár a játékos ki tud kerülni néhány választható felderítést, a Wookieepedia azt fogadja el, hogy ezek a hősök teljesítették az összes "elérhető" küldetést.

     
  • A problémák a választható opcióknál jönnek elő, mint például a fő karakter faja, vagy neme, vagy hovatartozása addig, amíg a Lucasfilm határozott választ nem ad ezekre. Eddig az összes játékkarakter, akiknek a nemét választani lehet, Meetra Surikot kivéve férfinak kanonizálták.

     
  • EmperorkatarnAz oldalválasztós játékokban, mint például a Star Wars: Knights of the Old Republic sorozat és a Dark Forces saga, a játékosnak a világos és a sötét oldal közül kell választania, és a világos végkifejletet igazolta kánonnak a Lucasfilm az összes játékban. Bár nem tudni, hogy további korlátozásokat ró-e a másodlagos történetre és a végkifejletre bármely független szövetség-meghatározó útkeresésnél vagy választásnál a játékban, mivel nem szigorúan meghatározottak. Például a KOTOR főszereplője a kánon szerint a világost követte és a Galaktikus Köztársaságot segítette a Csillagkohó megsemmisítésében, de ez nem jelenti azt, hogy nem ölte meg Bendak Starkillert, vagy hogy nem csatlakozott a GenoHaradanhoz (mind a kettő sötét opció a játékban). Ugyanakkor a Wookieepedia cikkek azt fogadják el, hogy a játékos a világos oldalt választja az összes forgatókönyvnél; tehát míg sötét oldalra vonatkozó másodlagos választások és események, vagy az odavágó választások által kiváltottak nem-kánonnak minősülnek.

     
  • Más részről félreérthetőség foroghat fenn, amikor az alternatív választások és megoldások bezavarnak ugyanazon végkifejletnél. Például a KOTOR-ban a droid C8-42 tettét, vagy Rutum reakcióját a játékos joga eldönteni; bár a sötét oldal opciók kizártak a fentiekhez hivatkozva, még számos pártatlan vagy világos oldali választás lehetséges; és egyik sem biztos, hogy az a 'valós'.

     
  • A játékban lévő események és karakterek 'előidézettek', mikor a választott nem-kánon faj vagy elkötelezettség is nem-kánon. Például Hanharr-ról nem feltételezhető, hogy Meetra Surikot követi, mivel Hanharr csak a nem-kánon sötét oldali végkifejletben csatlakozik a játékoshoz a játékban.

 

Ámbár van néhány kivétel, mikor egy külső kánon forrás - mint például egy enciklopédia vagy egy útmutató - megtörténtnek állítja, például azt, hogy Brianna csatlakozott a Száműzött Jedihez. A játékban Brianna csak a nem-kánon férfi identitásnál csatlakozik a játékoshoz. Abban az esetben a játék ellentmond a kánonnal és a "játék mechanika" logikája alá esik.

 

  • A Battlefront játékoknak többek között van egy Hadjárat és egy instant Akció Módja. Míg a hadjárat eseményei – amik csak ott jelennek meg, mint például a kaminói csata, valamint X1 és X2 létezése - kánonnak minősülnek. Ugyanakkor az instant akcióban a játékosnak lehetősége nyílik csaták kreálásához és újrajátszásához nem-kánon értelemben és magától értetődően nem-kánon játékelemeket tartalmaz, például hogy Luke Skywalker a Klónháborúk alatt harcol. 

George Lucas és a Star Wars Kánon


 Az Erőpróba 1994-es nyomtatásának előszavában Lucas megosztotta nézetét a Star Wars saga evolúciójáról: 

Miután a Star Wars bemutatásra került, világossá vált, hogy az én történetem – bár sok film kellett az elmeséléséhez - egy volt ezernyi közül, ami a galaxisban élő karakterekről szól. De ezek nem azok a történetek, amik elmesélése az én dolgom. Ehelyett más írók képzeletéből csíráznak ki, akiket a galaxis futó pillantása ihletett a Star Wars jóvoltából. Mára ez - ha kicsit váratlanul is - a Star Wars csodálatos hagyatéka, ami megajándékozta az írókat, akik új történetekkel járulnak hozzá a Sagához. 

Ez a nyilatkozat egy interjúból való a Star Wars Insider 1999. évi, augusztusi/szeptemberi kiadásában, ami szintén jelentős: 

A rendező feladatának része, hogy valahogy mindent egyben tartson, és azt a filmekben el tudom érni - de a teljes Star Wars univerzumnál nem. 

2001 júliusában Lucas közzétette a véleményét, hogy mi számít kánonnak a Star Wars-ban a Cinescape magazinnak adott interjújában: 

Két világ van," magyarázta Lucas. "Van az én világom, ami a filmek, és van ez a másik világ, amiről azt mondom, hogy egy párhuzamos univerzum - könyvek, játékok és képregények elfogadott világa. Nem hatolnak be az én világomba, ami egy bizonyos időperiódus, [de] belevágnak a filmek közé. Nem igazán vagyok képben a párhuzamos univerzummal. 

Továbbá egy 2005. augusztusi interjúban a Starlog magazinnal: 

STARLOG: "A Star Wars Univerzum nagyon nagy és változatos. Megzavarták-e Önt valaha a regényekben, képregényekben és egyéb forrásokban lévő mellékes anyagok?"

LUCAS: "Nem olvasom ezeket. Nem olvastam egyik regényt sem. Semmit sem tudok arról a világról. Az én világomnál az egy másabb világ. De próbálom egyenletesen kezelni. Úgy csinálom, hogy van egy Star Wars Enciklopédia. Tehát ha egy valami mással jövök elő, felnyitom és megnézem, hogy fel van-e már használva. Mikor azt mondtam, hogy [mások] megalkothatják a saját Star Wars-os történeteit, úgy döntöttünk, mint a Star Trek esetében, vagyis lehetne két univerzumunk: Az én univerzumom és aztán ez a másik. Az univerzumokat próbálják olyan egybevágónak csinálni az enyémmel, ahogy lehetséges, de nyilvánvalóan buzgóvá válnak és más irányokba is akarnak menni." 

WhitevaderLucas állításait a Starlogban egy 2005. december 7-ei posztban kommentálta a starwars.com fórumokon Leland Chee, aki a Lucas Licensing folytonos adatbázisát kezeli: 

CHEE: "GL-t bizonyára nem korlátozza az EU, bár bizonyára nyitott arra, hogy felhasználjon a benne kreáltakból (Aayla Secura és a Coruscant neve például). Más részről a nyilatkozataitok úgy hangzanak, mintha az EU elkülönülne George víziójától a Star Wars univerzumról. Pedig nem. Az EU-nak követnie kell bizonyos dogmákat, amiket George állított fel a filmek és más irányelvek alatt, amiket a filmeken kívül nyúlt." 

Egy Lucas és John Knoll közti beszélgetés alatt egy webnaplóban a Star Wars: III. rész: A Sith-ek bosszúja alkotása alatt több látszódik a film/Expanded Universe kapcsolatról: 

"Akkor hogy szerezte Anakin azt a heget, George?" - kérdi John Knoll.

"Nem tudom. Kérdezd Howardot," - mondja George, a Lucas Licensing elnökére, Howard Roffmanra hivatkozva. "Ez az egyik dolog, ami a filmek közötti könyvekben történik. Én csak odaraktam. Neki kell kifejtenie, hogy hogyan került oda. Szerintem Anakin megcsúszott a fürdőkádban, de persze nem fogja bárkinek elmondani ezt." 

A ShoWest 2008 alatt Lucas adott egy interjút, ahol megemlítette a "világa", az "engedélyezett világ" és a "rajongók világa" közt különbséget: 

Interjúztató: "Ön szerint engedné más embereknek, hogy folytassák a Star Wars sagát a VI. rész után, vagy hogy a többi anyagot filmre vegyék?"

Lucas: "De nincs történet a VI. rész után, egyszerűen nincs. Ez egy meghatározott történet Anakin Skywalkerről és ha Anakin Skywalker meghal, az a történet végét jelenti. Nincs sztori Luke Skywalkerről, úgy értem, a könyveken kívül. De van 3 világ: Az enyém, amit én találtam ki, van az engedélyezett világ, ami a könyvek, képregények, az összes olyan dolgok, a játékok, ami az ő világuk, és van a rajongók világa, ami szintén nagyon gazdag a képzeletben, de nem mindig illeszkednek. Mindaz, amiért felelős vagyok, az az én világom. Nem felelhetek más emberek világáért, mert nem tudok lépést tartani azzal." 

Egy másik jelentős eszmecsere volt Lucas és egy interjúztató között a Total Film magazin 2008. évi, májusi kiadásában: 

TOTAL FILM: "A Star Wars univerzum messze kinőtte a filmeket. Mennyi eltérést hoztak a játékkészítők és regényírók?"

LUCAS: "Nekik megvan a saját világuk. Három pillére van a Star Wars-nak. Vélhetőleg bajba kerülök ezért, de nem baj! Van 3 pillér: az atya, a fiú és a szentlélek. Én vagyok az atya, Howard Roffman [a Lucas Licensing elnöke] a fiú és a szentlélek a rajongók, egy túlvilági világ, amiben a rajongók mindenféle különböző ötletekkel és történetekkel jönnek elő. Most ez a 3 különböző pillér nem mindig egyezik, de a filmek és a TV-műsorok az én irányításom alatt vannak és önmagukban következetesek. Howard próbál következetes lenni, de néha hirtelen más tárgyra tér és nehéz visszatartani. Egyszer azt mondta nekem, hogy 2 Star Trek univerzum van: van a TV-műsor és az eredetfilmek. Azt mondta, hogy ezek teljesen másak, és nem igazán tudnak velük mit kezdeni. Így azt mondtam, "Rendben, menjünk előre". Az első napokban azt mondtam nekik, hogy nyilvánvaló okokból nem igazán tudnak azzal mit csinálni, hogy miként született Darth Vader, de más részről megengedtem nekik, hogy azt csináljanak, amit akartak. Megteremtették ezt az egészen lenyűgöző univerzumot, ami több millió éves!"

TOTAL FILM: "Boldog, hogy új Star Wars mesék fognak létrejönni, ha Ön elmegy?"

LUCAS: "Meglehetősen határozott instrukciókat adtam, miszerint nem lesz több főfilm. Biztosan nem lesz VII-IX. rész. Mivel nincs semmilyen történet. Úgy értem, sosem gondoltam ilyenről. És most vannak regények a VI. rész utáni eseményekről, amik nem teljesen olyanok, amiket akarnék. A Star Wars története igazából Darth Vader tragédiája. Ez a történet. Ha Vader meghal, nem jön vissza az életbe, a Császárt nem klónozzák és Luke nem házasodik meg..." 

Kánon a Holokron kontinuitási adatbázisban


2000-ben a Lucas Licensing megbízta Leland Chee-t, hogy készítsen egy kontinuitást követő adatbázist, amire a Holokron kontinuitási adatbázisként hivatkoztak. A Holokron a kánon irányelvét követi, ami már évekig volt hatályban, de az adatbázis szoftver kapacitása egy adott történet összes elemét figyelembe veszi, és nem egyben a történeteket, amiket osztályokba soroltak.

 

A Holokron adatbázisában van egy betű (G, T, C, S, N vagy D), ami annak az elemnek a kánon-osztályát képviseli; ezeket a betűket tájékoztató jelleggel a kánon-szintekhez vonatkoztatták: G-kánon, T-kánon, C-kánon, S-kánon, N-kánon és D-kánon. A Holokronhoz kapcsolódó munka részeként, Chee felelős volt ennek az osztályzásnak a létrehozásával, és az előzetes időszakokat a fejlesztéssel és finomítással töltötte. Ez a rendszer a 2014 áprilisi reboottal megszűnt.

 

A G, a T, a C és az S együttesen a teljes Star Wars kontinuitást formálják. Minden magasabb szint természetesen felülírja az alsóbbat; például Boba Fett háttértörténete radikálisan megváltozott a Star Wars: II. rész: A klónok támadása bemutatásával, ami retconizálásra kényszerítette a régebbi forrásanyagot, hogy az új G-kánon háttértörténetbe illeszkedjen. Ugyanakkor ez nem mindig feltétlen, és az összes ellentét kiküszöbölését eseti alapon kezelik.

 

  • A G-kánon volt a George Lucas Kánon; a 6 rész és George Lucas összes állítása (beleértve a tőle és a produkciós osztályától a kiadatlan produkciós jegyzeteket, amik sosem láttak napvilágot). A Lucastól eredő elemek a filmek regényváltozata, forráskönyvek és az egyéb források a G-kánon alá tartoznak, bár ezen források írói által alkotott adatok a C-kánonba tartoznak. Amikor a filmeken változtatásokat eszközöltek, a legfrissebben kiadott változatok élveznek elsőbbséget a régebbiekkel szemben, mivel azok hibákat javítanak, a két trilógia konzisztenciáját fejlesztik, és Lucas aktuális vízióját közvetítik a legközelebbi Star Wars univerzumról. A DVD-ken lévő kimaradt jelenetek is G-kánonnak tekinthetők (ha nincsenek konfliktusban a filmmel).

     
  • T-kánon, avagy Televíziós Kánon, arra a kánon-szintre hivatkozik, ami a Star Wars: A klónok háborúja játékfilmet tartalmazza és a Star Wars: A klónok háborúja sorozatot (és a Star Wars élőszereplős sorozatot ide tervezték eredetileg). Gyakrabban fejlesztik, hogy egy C-kánon feletti státuszt szabjanak, Chee elmondása szerint.

     
  • A C-kánon a Continuity (Kontinuitás) Kánon, tartalmazza az összes friss munkát (és rengeteg régebbit), amiket a Star Wars név alatt adtak ki: könyveket, képregényeket, játékokat, rajzfilmeket, nem mozifilmeket és egyebeket. A játékok egy speciális eset, mivel általában csak a történetek C-kánonosok, míg a statisztikákhoz és gameplayekhez kapcsolódó dolgok nem; nem-kánon lehetőségeket is nyújtanak a játékosnak, mint például egy női nem választását egy kánonilag férfi karakter esetében. A C-kánon elemeiről ismertek, hogy a filmekben megjelenhetnek, így azok G-kánonná válnak; például a "Coruscant" név, a siklórobogók, Quinlan Vos, Aayla Secura, az YT-2400-as teherhajók és az Action VI transzportok.

     
  • Az S-kánon a Secondary (Másodlagos) Kánon; a szükség esetén elérhető, a jelenlegi írók közül felhasznált és mellőzött anyagok. Ez főképp régebbi munkákat tartalmaz, mint például a Marveles Star Wars képregényeket, amikben antedatáltan a kontinuitás folyamatos fenntartására törekedtek; valamint számos elemet is tartalmaz az egyébként néhány N-kánon történetből, és egyéb dolgokat, amik "nem igazán jól beleilleszthetőek". Rengeteg korábbi S-kánon elemet emeltek C-kánonra azzal, hogy a kontinuitást fenntartó írók a frissebb munkákba belefoglalták azokat, míg sok más régebbi munka (például a Han Solo Legendája) a kezdettől fogva kánonnak bizonyultak a koruktól eltekintve, és ezért mindig C-kánonok maradtak.

     
  • A D a Detours Kánon, ami Star Wars Detours forrásait tartalmazza.

     
  • Az N a Nem-kánon. A „mi lenne, ha” történetek (az Infinities címke alatt kiadott történetek például) és bármi más, ami direkt vagy összeegyeztethetetlenül ellentmond a magasabb szintű kánonnak. Az N az egyetlen szint, amit nem tekint kánonnak a Lucasfilm. A kánonból kivágott információk, törölt jelenetek, vagy törölt Star Wars munkák esnek ezen kategória alá, amíg más kánonos munka nem hivatkozik rá, vagy nem sorolták át a kánonba.

 

2004. augusztus 4-én, amikor azt kérdezték, hogy a G és C szinteket külön és független kánonként formálják-e meg, Leland Chee válaszolt azzal állítva, hogy mindkettő ugyanazon kánon részese: 

Egy teljes kontinuitás létezik. 

Egy 2005. december 7-i posztban Chee kommentálta, hogy a Holokron hogyan érvényesül rendszerben: 

A Holokron bármely hivatalos dolognál jön képbe, amiket könyvekhez, játékokhoz, weboldalakhoz és merchendise-okhoz készítettek. Bármi másra ezen kívül ez csak egy egyszerű referencia-eszköz. 

Egy 2006. december 6-i posztban Chee ellentmondott eredeti állításainak, amik a Holokron kánonszerűségéhez kapcsolódtak és ahhoz, hogy miként vonatkoznak a Star Wars univerzumhoz: 

Az egyetlen releváns hivatalos kontinuitások a filmek egyedüli jelenlegi verziói, és a filmek kombinált jelenlegi verziója, valamint mindennel együtt, ami a Holokronban van. Sosem tudjátok meg, mi George aktuális nézete a filmek mögötti univerzumról, mert az folyamatosan változik. 

Egy ugyanazon napon kikerült posztban Mr. Chee szerint: 

A filmek jelenlegi verziójából hiányzó dolgok irrelevánsak a filmmel, csupán kontinuitás. 

Ez az állítás igazolja a "filmek jelenlegi verziójának" prioritását az eredeti verziókénál, valamint két elkülönülő kontinuitás létezését, a "csak filmek" kontinuitást, amit maga George Lucas tart fenn és követ, és a "filmek + EU" kontinuitást, amit license termékekhez használnak.

 

További kérdésekre válaszolva, hogy melyik kontinuitás "hivatalosabb", Mr. Chee felfedte, hogy a film + EU kontinuitást favorizálja, de a végén megint az egyéni rajongókra bízza: 

A Holokron Őrzőjét kérded, így természetesen egy picit elfogult leszek... Az igazság az, hogy rengeteg ember, aki mind a 6 részt látta, sosem játszott Star Wars játékkal, sosem látogatott meg egy Star Wars weboldalt, sosem nézett Star Wars TV-műsort, sosem olvasott Star Wars publikációt, vagy sosem vásárolt Star Wars akciófigurát vagy gyűjteményt. Nagy kár lenne, ha ezeket az embereket rajongókként nem vennénk számításba. 

2014-es reboot


Az a helyzet a legendákkal, hogy részben igazak.
-John Jackson Miller

 2014. április 25-én, amikor a jogtulaj már egy éve a Disney Company volt, a StarWars.com sajtótájékoztatásában elmondták, hogy a Folytatás Trilógia filmjei nem fognak igazodni A Jedi visszatér utáni Expanded Universe-hez, további hozzászólásokkal a LucasBooks főszerkesztője, Jennifer Heddle azt állította, hogy a teljes EU nem tekinthető kánonnak. Az EU-t "Legendákra" nevezték át, és az ide tartozó publikációk eme cím alatt kerülnek kiadásra.

 

Ezután az egyetlen korábban kiadott anyagok, a 6 eredeti/előzmény trilógia filmek és a Star Wars: A klónok háborúja film és sorozat minősülnek kánonnak. A legtöbb árpilis 25-e után megjelent anyag - mint például a Star Wars Lázadók TV-sorozat és az Új hajnallal kezdődő regények - az új kánon részeseként értelmezendő, amit a Lucasfilm Story Group gondoz és ellenőrzi jelenleg a teljes kontinuitást. A Legendák cím alatti karakterekhez még mindig hozzányúlhatnak szükség esetén, még ha a hozzájuk kapcsolódó események már nem tartoznak a kánonba.

2018. szeptember 29-én a Lucasfilm Story Group nunkatársa, Matt Martin elárulta a Twitter fiókján, hogy a zeredetileg Leland Chee által, a 2000-es évek elején bevezetett rendszert már nem használják a kánon újraindításánál.

 

Kivételek

 

A következő anyagok, bár 2014. április 25-e után kerültek kiadásra, nem tekinthetőek kánonnak:

 

  • A Star Wars: Legacy 2. szériájából a 15-18. számok.
  • A Dark Horse Comics Star Wars sorozatának 17-20. számai.
  • A Star Wars: Rebel Heist képregény minisorozat.
  • A Star Wars Comic UK 5-13. számában megjelent képregények.
  • A Jó éjt, Darth Vader! és a folytatása, a Darth Vader és barátai.
  • A Star Wars: Birodalmi kézikönyv című 2014-es forráskönyv.
  • A Star Wars Graphics, egy 2016-os referenciakönyv.
  • A jelenleg futó MMO Star Wars: The Old Republic és annak kiegészítői.
  • A Star Wars: The Old Republic-hoz kapcsolódó rövid történetek, amiket a játékfejlesztő blogján jelentek meg.
  • A Fantasy Flight Games RPG kiegészítői, amik mind Kánon és Legendák témákból is tartalmaznak elemeket.

Bibliográfia


"LucasArts Update: The Creation Story” — Star Wars Insider 23

"Star Wars Publications Timeline” — Star Wars Insider 23

"Into the Shadows: A Profile of Author Steve Perry” — Star Wars Insider 29

"Straight from the Horse's Mouth: Creating the Shadows Comic Book” — Star Wars Insider 29

The Secrets of Star Wars: Shadows of the Empire

"Head Hunter: An Interview with Jeremy Bulloch” — Star Wars Insider 30

"Launch Pad” — Star Wars Insider 150

"Insider Looks Back” — Star Wars Insider 150

SDCC 2014: Star Wars: A New Dawn Panel – Liveblog a StarWars.com-on

SDCC 2014: Inside Marvel's New Star Wars Comics – Exclusive a StarWars.com-on

Star Wars Invades Comic-Con a StarWars.com-on

Star Wars Rebels Hits San Diego Comic-Con a StarWars.com-on

"Rebel Rouser” — Star Wars Insider 152

"The Making of A New Dawn” — Star Wars Insider 152

"Dave on the Dark Side” — Star Wars Insider 153

"Blaster” — Star Wars Insider 154

"Blaster” — Star Wars Insider 155

"Blaster” — Star Wars Insider 156

One Big Story – Star Wars Canon Panel Liveblog a StarWars.com-on

"A Sith Spectacular” — Star Wars Insider 157

"Blaster” — Star Wars Insider 157

"Marvel Comics 2015: A Marvel Galaxy” — Star Wars Insider 158

"Death to the Dark Side!: The Making of Dark Empire – Part III” — Star Wars Insider 159

"Join Us!” — Star Wars Insider 160

"Blaster” — Star Wars Insider 160

On the Comlink: Where Should You Start Reading Star Wars Books? a StarWars.com-on


Az értékeléshez be kell jelentkezned.
0/5 : Nincs értékelve

Hirdetés

Hagyatek Banner Allo 1200x6000

Hirdetés

Darth Bane Trilogia Allo