Mit várunk a The Mandaloriantől? (II.)

mandalorian-d23.jpg

Régóta vártak a rajongók egy élőszereplős Star Wars-sorozatra, és idén ez a vágyunk be is teljesül, hiszen ősszel, november 12-én indul a The Mandalorian. Már tudjuk, miről fog szólni, kik szerepelnek benne, és láthattunk is belőle ízelítőt. Ezek alapján már lehet elképzelésünk arról, hogy mire számíthatunk, illetve természetesen az embernek fanként egyébként is vannak elvárásai. A Star Wars Media csapatának tagjai leírták, mit várnak a szériától - ezt olvashatjátok a továbbiakban [a korábbi véleményeket pedig ezen a linken érhetitek el.]


A The Mandaloriannak szerintem két fontos feladata van: egyrészt spinoffként ki kell vennie a részét a világépítésből, másrészt pedig ki kell használnia a sorozatformátumban rejlő lehetőségeket, és olyasmivel kell foglalkoznia, amire a filmekben nincs idő. Elsősorban tehát azt várom a sorozattól, hogy ezeket a feladatokat ellássa.

A világépítést egyébként is fontosnak tartom, a Star Wars esetében pedig különösen, hiszen egy hatalmas galaxisról van szó, számtalan felfedezésre váró bolygóval, életformával és társadalommal. Annak egyébként nem örülök, hogy az egész a peremvidéken játszódik, és az eredeti trilógiából megszokott lepusztultságot, illetve a földi tájakra emlékeztető vidékeket ígér – de ha már így van, akkor legalább ne az ismert planétákat mutassák be, ha pedig meg is jelennek, akkor lássuk őket új oldalukról!

3

Ami pedig a sorozatformátum előnyeinek kihasználását illeti, szerintem ezt akkor tudják megvalósítani, hogyha olyan kérdéseket járnak körül, amelyeket a filmekben legfeljebb érinteni szoktak. Egy filmes franchise-t kiegészítő sorozat szerintem ekkor lehet igazán jó. Ilyen volt A klónok háborúja is, hiszen megmutatta, hogyan élték meg a háborút az átlagpolgárok, és árnyaltabb képet mutatott a Köztársaságról és a Konföderációról egyaránt. A mandalórinak is meglesz a lehetősége, hogy alulnézetből mutassa a galaktikus történelmet, a Jó-Rossz nagyszabású csatájától, a hősök világától eltávolodva a mindennapi életet és egyszerű embereket (illetve más humanoidokat) állítson a középpontba.

Persze konkrét elvárásom is van azért a sorozattal kapcsolatban: azt szeretném, hogy jobban bemutassa, hogy működik egészen pontosan a fejvadászat a galaxisban, vannak-e szabályai, és hogy az Új Köztársaság és a Birodalom maradéka hogy áll hozzá – ez ugyanis olyasmi, amit szerintem egyelőre a kánonban elhanyagoltak. Emellett a mandalóri kultúrát is szeretném jobban megismerni belőle.

Jon Favreau munkásságát kedvelem, és tetszik, ahogy hozzányúl az ismert és népszerű franchise-okhoz, a Star Wars kapcsán tett nyilatkozatai is szimpatikusak, úgyhogy egy szórakoztató és rajongóként külön élvezetes szériára számítok!

(SonOfMurglak)


Nincs sok értelme előzetesek, korai információk, vagy egy-egy már bemutatott jelenet alapján előre rossznak elkönyvelni bármilyen sorozatot. Így természetesen A mandalori akár még jó is lehet. Mégis vannak előítéleteim vele kapcsolatban, és két okból sem tördelem izgatott várakozással a kezeimet a premierjét várva.

Az első kissé személyesebb, mint a második; bár gyerekkoromban, mint mindenki más, én is nagyon menőnek tartottam Boba Fett páncélját és háti rakétáját, mindig jobban érdekelt a Star Warsból az Erő misztériuma, az erőhasználók közötti konfliktusok, valamint az egész Galaxis sorsát elrendező politikai harcok, és a belőlük fakadó háborúk. Számomra a Star Wars mindig inkább hőseposz volt, mint űrwestern, így a fejvadászok is körülbelül addig voltak érdekesek benne, ameddig Jedik, vagy Sithek oldalán, vagy éppen ellenük harcoltak.

Az SW-TOR-on is a nyolc kijátszható kaszt közül egyedül a fejvadász és a trooper voltak azok, amelyeknek a történetszálát nem, hogy nem fejeztem be, hanem igazából el sem kezdtem.
Valahogy nem ragadott lelken ez az egész mandalori harcos kultúra sem, ahogyan az a kánonban eddig megjelent. Példának okáért éreztem némi ellentmondást a harcosok becsületkódexe, a hűség, bátorság, szabadságvágy és a többi nemes eszme, valamint a között, hogy falusiakat terrorizálunk, hagy tanulja csak meg nyomorult pórnép, hogy mi vagyunk a Halálőrség, akiket félniük és tisztelniük kell.

Ha pedig mindettől eltekintek, akkor van egy másik, kissé földhözragadtabb okom is, hogy ne lelkesedjek nagyon; kicsit megúszásnak érzem ezt a sorozatot, amivel nem vállaltak túl sok kockázatot.

Fogtak egy olyan témát, amit a rajongók közül garantáltan sokan imádni fognak majd, aztán az egészet időben elhelyezték egy olyan korban, (Endor után öt évvel) amiről kevés konkrétumot tudunk, így szabadon mozoghatnak benne anélkül, hogy beleütköznének az új kánon által korábban már felállított valamilyen akadályba. Ez ugyan nem feltétlenül baj, mert jó az, ha az alkotók szabad kezet kapnak, és nem kötik őket mereven a már ismert koroknak az eseményei. Térben viszont kihajították az egész sorozatot peremvidékre, hogy ne kelljen túl sokat vacakolni a díszletekkel és a CGI-al sem.

the-mandalorian-razor-crest-.png

Mivel pont ahhoz a generációhoz tartozom, akinek nem a Baljós árnyak, hanem az Új remény volt az első Star Wars-filmélménye, sosem zavart az előzmény trilógiának az a CGI-orgiája, amely Coruscantban, Nabooban, valamint Kaminóban öltött testet. Látványvilágban mindig előrelépésnek értékeltem az új filmeket az eredeti trilógiához képest. A Galaxis amúgy is hatalmas, nem állhat az egész csupa földszerű, és/vagy lepattant világból.

Díszletek és bolygók tekintetében ellenben a Lucasfilm túlságosan is elkényelmesedett mostanában, végtére is erdő, sivatag, vagy havas táj mindig kéznél van, ha valaki forgatni akar. A The Mandalorian pedig minden jelek szerint éppen ezt a hagyományt folytatja.

A Disney éra kezdete óta nem nagyon kényeztetnek bennünket, különleges, nem földi tájat emlékezetünkbe idéző, vagy a civilizáció magasfokán álló bolygókkal. Még az egyébként szép Koréliának is sikerült éppen a legnyomasztóbb ipartelepén átmenekíteni Qi'rát és Hant az üldözőik elől.

Az elmúlt évekből egyedül egyetlen Canto Bightra lehet csak úgy tekinteni, hogy legalább kicsit megpróbáltak nyújtani nekünk valami mást, mint mostanában már-már standardnek számító Star Wars díszletek.

Személy szerint nem kicsit unom már a sokadik erdőt, sivatagos világot, omladozó várost, roncs, vagy nyomortelepet, valamint magát a peremvidéket is. Utóbbi bolygóinak többsége még a Köztársaság fénykorában is sötét, nyomorúságos, a magvilágokhoz képest civilizálatlan világ volt, és nyilván a Birodalom kizsákmányoló gazdaságpolitikája után sem néznek ki sokkal jobban.

Persze nem a helyszínektől meg a díszletektől lesz jó egy sorozat, illetve nem csak a helyszínektől meg a díszletektől. Érdekes karakterekkel és jó történettel meg lehet menteni, akkor is, ha a körítés nem az igazi. Remélem sikerülni fog, éppen csak mérget nem mernék venni arra, hogy így lesz.

(Nerv)


A 2010-es éveket nyugodtan nevezhetjük a sorozatok felemelkedésének és köztük a 2019. év egyértelműen ennek a felemelkedésnek a csúcspontja, hisz idén ért véget az egyik korszakalkotó mű a Trónok harca, innentől pedig a stúdiók és készítők több hasonló művel is előrukkolhatnak, amivel kitölthetik a csak ezt a sorozatot néző rajongók lelkében az űrt. Ez nem azt jelenti, hogy korábban nem voltak hasonlóan jó vagy jobb sorozatok, hisz a junkie-k ezzel tisztában vannak, de az átlag néző számára a Trónok harca létezett, most jöhet minden más. Ilyen sorozatként indul útjára hamarosan a The Witcher, a Watchmen, a His Dark Materials, a See vagy a már lefutott The Boys vagy épp a Carnival Row. Ebből a lázból - és persze a folyamatos újabb online streming szolgáltatók feltűnéséből - a Disney se maradhat ki és bele is vágtak egy projektbe, a Disney+ platform megalkotásába, mely 2019. november 12-től indul útnak. Mit is kínál a Disney+ platform?

A Disney+ platform alapvetően a Disney anyavállalat és annak leánycégei által forgalmazott és gyártott tartalmakat fogja tartalmazni. Ilyenek például a Disney animációs és rajzfilm mesék, a Marvel filmek és sorozatok, valamint a Star Wars filmek és sorozatok is. A várható tartalom körülbelül 500 filmre esik, valamint körülbelül 7.000 sorozatepizódra, így a kiemelten kívül természetesen sok minden lesz majd megtalálható rajta.

De akkor vágjunk is bele abba, hogy mit várhatunk az általunk is nagyon várt The Mandalorian című sorozattól? Egyáltalán mi egy jó sorozat receptje? Mindenképpen ki kell emelni az egyediséget, a jó történetet, a fordulatokat, az évad végi csavart és a szimpatikus karaktereket, színészeket. De mi az ami ezenkívül egy Star Wars sorozatot nézhetővé, szórakoztatóvá tud tenni, pontosabban mi az ami Star Wars érzést tud adni? Én személy szerint abban reménykedem, hogy végre elhagyjuk a katasztrófa sújtotta, lepusztult világokat és kicsit kikacsintunk olyan civilizációkba is, ahol a városi élet van jelen, ahol a technológia fejlett, modern, látványos. Öt darab Disney Star Wars film után már kicsit nyomasztó a sivatagos, havas, zölderdős bolygó, így szeretném kicsit visszakapni a Lucas alkotta Star Warst, vagy azt az irányt, amibe ő vitte el (lásd: előzmény-trilógia). A technológia ma már nem lehet akadály és a pénz sem, nem fog olyan rondán festeni, mint az előzmény-trilógia némely CGI-al kreált jelenete. Sajnos az előzetesek alapján erre már most nem lehet számítani, ha csak meg nem lepnek minket, így akár ezt már most lehúzhatom a listámról.

mandalorian-promo-pic-.png

Az, hogy kinek milyen a szimpatikus karakter, vagy színész, az nyilván ízlés kérdése, de úgy érzem, hogy anno Lucas, mind az eredeti-trilógia, mind az előzmény-trilógia színészeivel sikerült telitalálatot érnie, ahogy eddig a Disney-filmek karaktereinél sem volt különösebb probléma. Ezzel szemben az előzeteseket látva a The Mandalorian színészei engem nem győztek meg. Pedro Pascal jó színész és bár eddig csak a Trónok harcában láttam, nekem ő nem egy főszereplő karakter, mert nem annyira kiemelkedő, nem annyira megnyerő külsejű. Mellette talán az szól, hogy ha többet lesz sisakban és páncélban, akkor ez nem lesz zavaró, ellenben a többiekkel, akik kifejezetten unszimpatikusak. Na erre mondják, hogy majd meglátjuk mi sül ki belőlük.

Bár nem ez volt a Zsivány Egyes sikerének kulcsa, de mindenképp egy lényeges tényezője volt a megfelelő helyen elsütött jó easter eggek, hogy a moziban nem egyszer az állam kerestem a földön. Ez szerintem fontos eleme a jó Star Wars atmoszféra megteremtésének, hogy legyenek benne olyan momentumok, amik összekapcsolják azt vagy a filmekkel, vagy valamilyen kánon tartalommal. Ehhez kapcsolódóan azt is fontosnak tartom, hogy a karaktereknek legyen meglepő hátterük, ami akár egy jó csavarhoz is adhat alapot.

Összességében bár eddig nem vagyok túl lelkes, ha listába kell szedni, hogy mit várunk a sorozattól, mégis érdeklődve várom. Fontos, hogy jó történetet kapjunk, kellő csavarokkal és meglegyen az évad végi csattanó is, hogy érdeklődve várhassuk a második évadot. A The Mandalorian szerepe fontos, hisz ez vetíti előre a Disney Star Wars sorozat gyártásának minőségét is, hisz ebből nagyjából leszűrhető, hogy mit várhatunk majd a Cassian vagy az Obi-Wan sorozattól. Nos, én mindkettőt jobban várom, de előbb ezen legyünk túl és ne csalódjunk, hisz akkor gyorsan parkolópályára kerülhet ez az irány is, akár csak a Star Wars-történet filmek gyártása.

(Kira)

A Szerzőről

SonOfMurglak

SonOfMurglak

"But I can be mouthy, because you know, what are they gonna do, fire me?"
A Szerző cikkei

Hirdetés

Hagyatek Banner Allo 1200x6000

Hirdetés

Darth Bane Trilogia Allo